Cap. IX – Călăuza duhovnicească (partea a VI-a)

Învăţături către cei din lumesfaturi

Totodată Sfântul dădea învăţătură şi celor din lume. Le îndrepta greşelile şi îi aşeza pe temeliile vieţii creştine. Un cleric evlavios 1-a dus la Sfânt pe un profesor de seminar teologic. Profesorul acesta nu s-a dus atât pentru a asculta cuvântul stareţului, cât pentru a lua binecuvântarea sa spre a urma viaţa monahală. Sfântul 1-a binecuvântat după obiceiul preoţesc, dar despre monahism nu i-a spus nimic şi a început să discute cu preotul. Profesorul stătea în picioare lângă el şi urmărea discuţia. Preotul a încercat de multe ori să întoarcă vorba la chestiunea pentru care venise prietenul lui erudit. Sfântul însă era nepăsător în privinţa asta şi numai la un moment dat a adăugat:

– Nu cumva trebuie să mai afle ceva?

– Prietenul meu, i-a explicat atunci preotul, cunoaşte credinţa ortodoxă, este profesor la seminar şi doreşte să dezlege câteva nelămuriri pe care le are în legătură cu monahismul.

– Şi eu ştiu, a completat Sfântul, că este îndemânatic în a compune predici.

Să-i înveţi pe ceilalţi e atât de uşor, cum ai arunca pietre dintr-o clopotniţă, însă a pune în practică cele pe care îi înveţi pe alţii, asta e ca şi când ai urca pietrele acolo sus. Atât diferă învăţătura de punerea ei în practică.

Şi, adresându-se profesorului, a continuat:

– Să studiaţi viaţa Sfântului Ioan Damaschinul şi acolo veţi vedea ce mai trebuie să învăţaţi.

abc

La 18 iulie 1831 au venit la Sfânt Ivan Maximovici Krediţki şi soţia lui.

„L-am găsit pe Stareţ, povesteşte Ivan, lucrând cu săpăliga în buruieni. I-am pus metanie până la pământ, ne-a binecuvântat, şi-a pus mâna pe capul meu şi a început să psalmodieze troparul Adormirii Maicii Domnului: «Întru naştere fecioria ai păzit…». Apoi s-a aşezat jos pe iarbă şi ne-a spus să facem la fel. Noi însă am îngenuncheat în faţa lui şi i-am ascultat învăţătura. Ne-a vorbit despre viaţa viitoare, despre viaţa sfinţilor, despre acoperământul, ocrotirea şi purtarea de grijă a Maicii Domnului pentru noi, păcătoşii. Ne-a spus de asemenea ce este necesar să avem grijă pentru veşnicie. Discuţia a durat o oră. Însă ora aceasta nu poate fi comparată cu întreaga viaţă a mea dinainte. Am simţit în inimă o dulceaţă negrăită şi cerească, care numai Dumnezeu cunoaşte cum s-a revărsat acolo. Nimic pe pământ nu era asemenea acesteia. Încă şi astăzi, când îmi aduc aminte de ea, ochii mi se umplu de lacrimi de cucernicie şi toată existenţa mea se uşurează. Până atunci, cu toate că nu eram necredincios, credinţa mea nu era fierbinte. De cele duhovniceşti eram nepăsător. Părintele Serafim însă m-a făcut pentru prima dată să-L simt pe Domnul cel Atotputernic, nesfârşita Lui milă şi desăvârşire. Până atunci, sufletul meu era rece şi îmi plăcea să mă joc cu vorbe deocheate. De aceea, Domnul a îngăduit să mă stăpânească duhul scârbos al hulei. Vreme de trei ani m-au invadat cugete hulitoare, îndeosebi în ceasul rugăciunii în biserică, şi mai mult când mă rugam la Preasfânta Născătoare de Dumnezeu. În deznădejdea mea mă gândeam că nici un chin pământesc n-ar fi îndeajuns pentru a mă pedepsi. Doar torturile iadului ar fi putut să mă pedepsească pentru hulirea mea. Însă părintele Serafim m-a liniştit.

«Nu-ţi fie teamă, mi-a spus, de această tulburare a minţii. E vorba de lucrarea stricătoare a vrăjmaşului. Oricâte hule şi cugete murdare ar vârî ispita, tu să-ţi continui fără frică rugăciunea».

De atunci această ispită a început să cedeze şi după o lună a dispărut”.

Acest articol a fost publicat în ”Sfântul Serafim - un serafim printre oameni” și etichetat , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Cap. IX – Călăuza duhovnicească (partea a VI-a)

  1. Melly spune:

    Foarte mult folosc gasesc in tot ce scrieti aici! Ce bine ca v-am descoperit!
    Dumnezeu sa va ajute!

  2. Crina spune:

    Ma bucur foarte mult ca exista un blog cu numele Sfantului Serafim de Sarov,sfantul meu minunat.
    Face intr-adevar minuni si este prezent printre noi!
    Doamne ajuta!

Lasă un răspuns

